Polityka prywatności to ważny dokument, który zgodnie z obowiązującym prawem musi pojawić się na każdej stronie internetowej. Jak i po co ją stworzyć? Sprawdź w tym wpisie.
Strony internetowe nie znajdują się w próżni. Dlatego też warto wiedzieć o tym, że każdą witrynę obowiązują przepisy prawa, które należy na niej zastosować. Jedną z takich regulacji jest polityka prywatności. Jest to nieodłączny element każdej strony, która jest zaindeksowana w wyszukiwarce Google. Posiadanie polityki prywatności nie jest obligatoryjne, jednak zdecydowanie ułatwi korzystanie użytkownikom z witryny. Kto powinien ją przygotować i jakie są obowiązki wydawców internetowych?
Co to takiego: polityka prywatności?
W dzisiejszych czasach większość komunikacji na poziomie firma – klient prowadzona jest w sieci. To tu buduje się swoją, własną markę, dlatego też inwestycja w stronę internetową jest jak najbardziej zrozumiała. Zazwyczaj dzięki temu chcemy osiągnąć konkretny cel np. zwiększona ilość zamówień, promocja wizerunku firmy, prezentacja swojej oferty potencjalnym klientom.
Każda strona w mniejszym lub większym stopniu zbiera i przetwarza dane osobowe użytkowników sieci. Są one niezwykle cenne, dlatego też powinny być odpowiednio chronione przez właściciela strony. W Polsce na regulację dotyczące przetwarzania danych składa się kilka ustaw, między innymi RODO, które weszło w życie w maju 2018 roku.
Jest ono nadrzędne wobec obowiązujących wcześniej przepisów prawa. Z jego treści wynikają obowiązki, jakie posiada każdy właściciel strony internetowej. Tyczy się to nie tylko przedsiębiorców, działających w sieci, ale także osób prywatnych posiadających jakąś witrynę. Należy pamiętać, że musi ona być dostosowana do wymienionych w rozporządzeniu regulacji. Pomaga w tym polityka prywatności, która jest dokumentem, w którym właściciel strony powinien dokładnie wyjaśnić osobom odwiedzającym jego witrynę, w jaki sposób zbiera i przetwarza dane systemowe.
Generator polityki prywatności
Według aktualnego prawa, obowiązek informacyjny spoczywa na każdym właścicielu strony internetowej, gdzie wykonywane są jakiekolwiek operacje, które wykorzystują dane osobowe. Nawet gdy Twoja witryna nie posiada żadnych formularzy kontaktowych, to wykorzystuje ona pliki cookies, przy analizie użytkowników. Na przykład w różnego rodzaju programach partnerskich. I choć polityka prywatności brzmi groźnie i wydaje się skomplikowana, to wcale nie musi taka być. W sieci znajdziemy strony na przykład https://nety.pl/, które pomagają w jej stworzeniu poprzez generator prywatności dostępny pod linkiem https://nety.pl/generator-polityki-prywatnosci/. Pozwoli to uniknąć dużych kosztów, które zazwyczaj są naliczane przy tworzeniu polityki przez kancelarie prawne. Generator przeznaczony jest przede wszystkim dla serwisów internetowych, blogów czy for internetowych.