Kto podczas poszukiwań pracy nigdy nie sprawdzał opinii o potencjalnym pracodawcy w Internecie, niech pierwszy rzuci kamieniem. Wystarczy wpisać odpowiednią frazę, a naszym oczom ukazuje się szereg informacji. Opiniotwórcze fora internetowe w większości nie wymagają rejestracji i stanowi to zachętę do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, co jest ich niewątpliwym plusem, ale należy pamiętać o jednej, istotnej kwestii – każdy medal ma dwie strony. Łatwa możliwość pozostawienia po sobie śladu daje furtkę również internetowym trollom oraz hejterom, czy też nieuczciwej konkurencji. Jak się w tym wszystkim odnaleźć? Czy pomoc agencji jest konieczna?
Czy opinie w Internecie to dobre źródło wiedzy?
Jak do wszystkiego – także do opinii zamieszczonych w Internecie, a szczególnie w miejscach, które nie podlegają szczególnej weryfikacji, czy moderacji, należy podchodzić z rozsądkiem i ostrożnością. Ale jak zachować obiektywizm i odróżnić rzetelny wpis pracownika od fałszywej opinii?
Ciężko zaufać w 100% negatywnej lub pozytywnej opinii. Warto pamiętać, że gdy wypowiedź jest merytoryczna i poparta argumentacją, wzrasta prawdopodobieństwo jej rzetelności. Warto wziąć również pod uwagę fakt, że chętniej dzielimy się negatywnymi doświadczeniami, stąd ciężko znaleźć ‘’laurki’’ na opiniotwórczych portalach. Słowa uznania są rzadkie, ale…
Jeśli zadbasz o pracownika, on zadba o klienta
Stworzenie komfortowego miejsca pracy i relacji opierających się na wzajemnym szacunku nie jest łatwe i wymaga odpowiedniego podejścia do ludzi, a wiadomo, że zadowolony pracownik, to również zadowolony klient. Prowadząc przedsiębiorstwo, należy brać pod uwagę czynnik ludzki i odpowiednio motywować zespół oraz kontrolować nastroje panujące firmie i wyciągać z nich wnioski. Wówczas reputacja marki w Internecie nie powinna spędzać snu z powiek, ale od każdej reguły jest wyjątek. Jest nim między innymi czarny PR ze strony nieuczciwej konkurencji.
Fałszywe opinie i ich skutki
Jak zachować się w obliczu nagłego wzrostu niepokojących opinii, które mijają się z prawdą? Przede wszystkim ważna jest natychmiastowa reakcja. Szczególnie narażone na takie działania są nasi klienci z branży motoryzacyjnej. Jest to dość powszechny problem, a wynika przede wszystkim z nieuczciwej rywalizacji. Jedna z warszawskich wypożyczalni samochodów zgłosiła się do nas w sprawie nagłego przypływu hejtu. Wzrost negatywnych opinii, które po weryfikacji okazały się być zbiorem oszczerstw i próbą zniszczenia wizerunku firmy, spowodował nagły spadek zaufania nie tylko wśród klientów, ale także zatrudnionych pracowników. Frustracja, niezadowolenie z efektów pracy, marazm. Brzmi znajomo? To tylko wierzchołek góry lodowej – przyszłe rekrutacje ze względu na nieprzychylne opinie również okazały się być katastrofą, bo też kto chciałby się związać z nierzetelną marką? Brak kontroli nad publikowanymi wpisami może doprowadzić do prawdziwej wizerunkowej ruiny, zarówno od strony pracowniczej, jak i sprzedażowej.
Dość częstym schematem działań internetowych hejterów jest masowy atak na firmę. Nie jest to kwestia jednorazowego działania. Najczęściej ma skoordynowany charakter i trwa dłuższy czas. Warto o tym pamięć i natychmiast reagować na hejt, dlatego fakt, że nasz Klient niemal od razu poprosił nas o wsparcie, zadziałało na jego korzyść i przyspieszyło cały proces.
Walka z niestosownymi wpisami i ich konsekwencje
Walka z hejtem nie jest łatwa i składa się na nią szereg specjalistycznych działań takich jak konsultacje z Kancelarią Prawną oraz kontakt z administratorami stron. Należy stale monitorować wzmianki w Internecie i obserwować ich sentyment. Świetnym narzędziem umożliwiającym kontrolę wpisów jest na przykład Brand 24, który zbiera dane z całego Internetu i pozwala na ich dokładną analizę. Dzięki doświadczeniu zespołu i zebranym informacjom byliśmy w stanie natychmiast reagować na niepokojące sygnały i odnaleźliśmy źródło problemu. Nasze przypuszczenia co do działań nieuczciwej konkurencji potwierdziły się, a nieuzasadnione treści na temat Klienta poddano natychmiastowej archiwizacji. Niestety, większość osób publikujących opinie w Internecie zapomina, że nie jest on w stu procentach anonimowy. Udostępniając bezprawne wpisy naruszające czyjeś dobre imię, narażają się na szereg prawnych konsekwencji.
Opinia ma znaczenie
Nie należy zapominać, że w szczególności młodzi ludzie poszukujący pracy będą szukać opinii na temat pracodawcy w Internecie. Dlatego też priorytetem w działaniach wizerunkowych każdego przedsiębiorstwa powinna być kwestia monitoringu w sieci. Opinie, nawet te fałszywe, mają ogromny wpływ na to, jak firma jest postrzegana. Przekładają się na wyniki sprzedaży, na motywację aktualnych pracowników oraz przyszłe rekrutacje. Zaniedbanie tej kwestii może skutkować kryzysem wizerunkowym, z którego wyjście to proces długotrwały i trudny. Przekonało się o tym wielu naszych Klientów.
Jeśli i Twoją firmę dotknął problem szkalowania, hejtu lub trollingu w Internecie, nie czekaj i napisz do Warsaw Media House już dziś na kontakt@wmh.agency. Wykonaliśmy wiele projektów związanych z ochroną wizerunku w Internecie i nie boimy się podjąć kolejnych wyzwań. Sprawdź naszą stronę internetową i przekonaj się sam!
O autorach:
Paulina Marczyk specjalista ds. marketingu treści w WMH. Specjalizuje się w content marketingu, personal oraz employer brandingu. Swoje zdobyte umiejętności wykorzystuje w codziennej pracy z Klientami.
Adam Pszczółkowski, PR Manager w WMH, specjalizuje się w zakresie analityki danych. Liczne szkolenia i zdobyte certyfikaty stanowią potwierdzenie jego nadzwyczajnych umiejętności w zakresie marketingu treści, personal i employer brandingu, które wykorzystuje w codziennej pracy z Klientami. Jest absolwentem Ekonomii na SGGW w Warszawie.