Technologia RFID (Radio-Frequency Identification) jest to identyfikacja obiektów dzięki falom radiowym. Informacje zapisywane są w specjalnych chipach, które przymocowuje się do przedmiotów, a także osób. Jest to ulepszona alternatywa dla kodów kreskowych, w dodatku bardziej wydajna. Technologia ta staje się z roku na rok coraz bardziej popularna (wzrost na poziomie 25% w skali roku).
Technologia RFID – zasada działania
Budowa systemu i zasada działania RFID jest bardzo prosta. Mianowicie do przedmiotów przyczepiamy specjalne urządzenia nazywane tagami, chipami lub znacznikami. Zawierają one układy elektroniczne z zakodowanymi danymi oraz antenę odbiorczo-nadawczą. Zapis i odczyt danych odbywa się z pomocą fal radiowych dzięki czytnikowi RFID wraz z anteną.
Zastosowanie RFID dalekiego zasięgu
Technologia RFID jest używana zarówno w życiu codziennym przez zwykłych użytkowników, ale również przez firmy w wielu branżach. Wykorzystuje się ją do identyfikowania, śledzenia i monitorowania obiektów z dużą dokładnością. Monitoruje miejsce położenia danego obiektu oraz jego stan techniczny. Jako element nowoczesnego systemu informatycznego pozwala na automatyczne wykrywanie obiektów. Dodatkowo podejmuje od razu odpowiednie działania na podstawie odczytanych informacji.
System identyfikacji radiowej wykorzystuje się z powodzeniem do oznaczania towarów, surowców i wyrobów w celach ewidencji w przemyśle oraz handlu. Także do trwałego znakowania majątku, środków trwałych i wyposażenia. Dzięki temu mamy możliwość ich dokładnej ewidencji i inwentaryzacji. Technologię RFID znajdziemy także w przedmiotach codziennego użytku, takich jak bilet miesięczny, zbliżeniowe karty identyfikacyjne pracowników otwierające drzwi lub rejestrujące czas pracy. Z pomocą technologii RFID można znakować zwierzęta domowe oraz hodowlane, aby ułatwić ich identyfikację.
Technologia RFID stosowana jest również do oznakowania opakowań towarów luksusowych, a także droższych leków. Wszystko to ma na celu zapobieganie ich fałszowaniu. Śledzi się wówczas ich drogę od producenta, przez dostawców, aż do pacjentów, zyskując pewność co do pochodzenia danego leku/artykułu oraz jego terminu przydatności do zużycia.