Nie od dziś wiadomo, że uwielbiamy spacerować. Jak się okazuje, ta forma spędzania wolnego czasu może świetnie działać na nasze zdrowie, co jest udowodnione. Poznaj 6 powodów, dla których warto spacerować po lesie.

Zwalcza stres

Spacerowanie po lesie otwiera zmysły i uwalnia ze stresu. Dowiodły tego badania przeprowadzone w Japonii, którym poddano przepracowanych rolników.
W testach wzięło udział 280 osób. Niektórzy z badanych spacerowali po lesie, inni po mieście. Jak się okazało poziom kortyzolu, ciśnienie krwi i tętno zaraz po przebudzeniu było korzystniejsze u osób spacerujących po lesie. Las obniżył ciśnienie krwi oraz poziom hormonów stresu: kortyzolu i adrenaliny. Większość badanych stwierdziła, że nie czuła  towarzyszącego od dawna uczucia niepokoju, gniewu i zmęczenia.

Zabija bakterie

Fitoncydy to naturalne substancje wydzielane przez rośliny, m.in. siarczki, disiarczki, sulfotlenki, olejki czosnkowe. Działają antybakteryjnie, grzybobójczo i pierwotniakobójczo, odkażająco. Hamują one rozwój patogenów, kiedy rośliny są atakowane przez pasożyty. Fitoncydy wpływają na skład mikroflory w atmosferze i glebie: hektar jałowca wydziela w ciągu doby trzy kilogramy lotnych fitoncydów, które są w stanie wyjałowić obszar dużego miasta. Związki zawarte w czosnku zabijają prątki gruźlicze w trzy minuty.

Związki te wydobywające się z roślin tracą swoje właściwości bardzo szybko, dlatego, aby wykorzystać ich właściwości, warto spacerować po lesie i głęboko oddychać. Spacer po lesie iglastym dobrze działa na układ oddechowy. Olejki eteryczne wydzielane przez sosny, świerki i jodły działają bakteriobójczo i wykrztuśnie, udrażniając układ oddechowy.

Pomaga się skupić

Możemy wyodrębnić dwa rodzaje uwagi: mimowolną i dowolną. Pierwsza to ta, jaką poświęcamy obserwowaniu otaczającego nas świata np. podczas spaceru czy w drodze do pracy. Podczas tych czynności nie skupiamy się. Natomiast uwaga dowolna to skupienie, koncentracja i poświęcenie się jednemu celowi, którym może być nauka do egzaminu czy wykonywanie obowiązków w pracy.

Poświęcanie uwagi zbyt wielu sprawom jednocześnie, łączenie kilku obowiązków czy wielu aktywności na różnych polach to wszystko sprawia, że tracimy entuzjazm i zapał. z jakim wykonujemy dane czynności. Podczas spacerów w lesie, uwaga mimowolna pozwala odpocząć uwadze dowolnej i działa na nią korzystnie.

Łagodzi depresję

Spacer po parku zmniejszają objawy charakterystyczne dla depresji u 71 proc. chorych. Jednym z objawów depresji jest stale towarzyszące chorym napięcie, które to znika podczas pobytu w lesie. Patrzenie na wodę i drzewa uspakaja nas.

Stymuluje rozwój dzieci

Dzieci uczące się w szkołach kładących duży nacisk na zajęcia na świeżym powietrzu uzyskują lepsze wyniki w testach. Lepiej zapamiętują to, czego uczą się na prawdziwych przykładach. Wzmacnia się także więź z naturą. Otwarta przestrzeń i nieokreślone kształty rozwijają u dzieci asocjację — uczą się one kojarzenia zjawisk, poznają różne struktury, dźwięki i zapachy. Aktywne spędzanie czasu razem jest niezbędne do tworzenia związku emocjonalnego z dzieckiem i zaszczepienia w nim miłości do ruchu.

Poprawia odporność

Regularne przebywanie na świeżym powietrzu pozwala przyswajać odpowiednią dawkę witaminy D. Jest ona kluczem do uzyskania odporności na różnego rodzaju infekcje. Witamina D zmniejsza ryzyko raka. Szczególnie dobrze udowodniony jest związek między niedoborem witaminy D a zwiększonym ryzykiem rozwoju raka piersi czy jelita grubego.

Jak widzicie spacerowanie po lesie przynosi wiele korzyści i warto zacząć tę aktywność już dziś. Jeśli nie macie w pobliżu lasu, to równie dobrze możecie spacerować po parkach czy innych terenach zielonych. Oczywiście warto robić to w wygodnych ubraniach. Ja postawiłam na koszulki bonprix oraz spodnie bonrpix, które widzicie na zdjęciach.

You may also like

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

More in:Lifestyle