
Możliwość bezimiennego wyrażania swojego zdania na portalach opiniotwórczych daje szansę szybkiej wymiany doświadczeń między użytkownikami, ale także otwiera furtkę hejterom, którzy czując się bezkarni, zamieszczają w sieci nieprawdziwe i krzywdzące treści. Jak radzić sobie z mową nienawiści?
Hejt jest wygodny…
Internet jako środek masowego przekazu pozwala na skuteczne, aczkolwiek całkiem wygodne i pozornie ‘’bezpieczne’’, bo niebezpośrednie rozpowszechnianie niepochlebnych opinii. Poczucie anonimowości dodaje odwagi – to główny powód, dla którego hejterzy są tak śmiali w swoich działaniach. Jako agencja wspierająca walkę z hejtem obserwujemy jego przeróżne wersje, a przyczyny mowy nienawiści najczęściej powodowane są:
- Zazdrością
- Nieuczciwymi działaniami konkurencji (czarny PR)
- Stereotypami
- Uprzedzeniami
Brak wystarczającej wiedzy na dany temat, strach przed innością czy zawiść stają się motorem do powstania wielu niestosownych wpisów/ grafik, które najczęściej dają zielone światło dla hejtu innym użytkownikom Internetu, a to niebezpieczne zjawisko, które ciężko zatrzymać lub przewidzieć jego skutki.
Inność głównym problemem
Jeden z naszych klientów – właściciel agencji pracy borykał się z problemem hejtu na tle etnicznym. Inna narodowość spowodowała wysyp niekontrolowanych i obraźliwych komentarzy pod jego adresem na wielu portalach internetowych. Konsekwencją hejtu był nie tylko spadek wiarygodności Klienta jako pracodawcy w oczach potencjalnych pracowników – zarówno tych stałych, jak i tymczasowych, ale także problemy z nawiązaniem współpracy z kontrahentami. Szczególnie przykry w tym przypadku był fakt, że zniewagi miały charakter personalny, zachęcający do dyskryminacji mniejszości narodowych. Nie odnosiły się w żadnym stopniu do warunków zatrudnienia, czy polityki firmy.
W zależności od charakteru wpisów rekomendujemy różne działania. Przede wszystkim warto się zastanowić, czy jesteśmy w stanie samodzielnie zlokalizować wszystkie źródła hejtu i kontrolować proces jego rozprzestrzeniania się. Jeśli nie, warto zgłosić się o pomoc do profesjonalistów.
W przypadku obraźliwych ataków szargających dobre imię naszego Klienta skontaktowaliśmy się z administratorami portali z prośbą o ujawnienie adresu IP poszczególnych autorów wpisów posiłkując się argumentacją opartą na zapisach kodeksu cywilnego. Należy pamiętać, że za naruszenie dóbr osobistych grożą prawne konsekwencje, a nawoływanie do nienawiści może doprowadzić nawet do ograniczenia wolności do lat 2. Kolejnym krokiem były mediacje z moderatorami, którzy ukryli wszelkie komentarze szykanujące Klienta. Udało nam się zebrać szczegółową dokumentację, która potwierdziła, że autorami wpisów jest konkretna grupa osób, a prześladowania miały charakter zaplanowany, dlatego Klient zdecydował się na postawienie prywatnego oskarżenia.
W mniej drastycznych przypadkach warto zgłaszać administratorom swoje zastrzeżenia odnośnie treści wpisów odwołując się do regulaminu danego serwisu. Nie zapominajmy jednak o wolności słowa, ponieważ, nie każda nieprzychylna opinia jest próbą oczernienia.
Niewiedza i lekkomyślność
Przystępność i łatwość opiniowania pod wymyślonym Nickiem daje złudzenie anonimowości. Hejtujący zapomina o tym, że ograniczając prawa innych, zniesławiając czy dyskryminując popełnia przestępstwo, a uzyskanie jego danych personalnych nie jest skomplikowane. Dlatego warto się zastanowić, czy warto publikować upust złości w postaci wpisu narażając się na szereg konsekwencji prawnych.
Wszystko pod kontrolą
Zalecamy korzystanie z usług monitoringu ze strony agencji marketingowych. Mają one dostęp do oprogramowania śledzącego wzmianki w Internecie i możliwość analizy ich sentymentu. Dzięki temu są w stanie szybko zlokalizować nieprzyzwoite/obraźliwe wypowiedzi i natychmiast na nie zareagować. Plusem współpracy jest również fakt, że większość z nich pozostaje w stałym kontakcie z Kancelariami Prawnymi, dzięki czemu wzrasta skuteczność ich działań.
Jeśli padłeś ofiarą mowy nienawiści, nie czekaj, aż przyjmie ciężką do zwalczenia postać i zgłoś się do nas już dziś. Warsaw Media House zapewni Ci odpowiednie wsparcie i pomoc w walce z hejtem internetowym: kontakt@wmh.agency
O autorach:
Paulina Marczyk specjalista ds. marketingu treści w WMH. Specjalizuje się w content marketingu, personal oraz employer brandingu. Swoje zdobyte umiejętności wykorzystuje w codziennej pracy z Klientami.
Izabela Grzesik specjalista ds. marketingu treści w WMH. Specjalizuje się w content marketingu, personal oraz employer brandingu. Swoje zdobyte umiejętności wykorzystuje w codziennej pracy z Klientami.
WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram, FB – Chatboot