Ksylitol – co to jest i jak go spożywać?

Ksylitol
Ksylitol

Ciągle słyszymy, że trzeba ograniczyć spożycie cukru, który nie cieszy się dobą opinią. Szukając alternatyw, coraz częściej sięgamy po bezcukrowe substancje słodzące. Jedną z nich jest ksylitol, słodzik, którego można używać zamiennie z cukrem białym. Nazywany również cukrem brzozowym, wyglądem i smakiem do złudzenia przypomina biały cukier. Ksylitol ma jednak o 40% mniej kalorii niż biały cukier, a jego indeks glikemiczny wynosi 8.

Ksylitol – co to jest i jak go używać?

Ksylitol należy do grupy alkoholi cukrowych, tzw. polioli. Pomimo że alkohole cukrowe należą do grupy węglowodanów, większość z nich nie wpływa na podniesienie poziomu cukru we krwi.

Oryginalnie ksylitol pozyskiwany był z kory brzozy, teraz coraz częściej pozyskiwany jest z kukurydzy. Naturalnie, występuje również w niewielkich ilościach w wielu owocach i warzywach, dlatego też jest uważany za słodzik naturalny.

Ksylitol, a zdrowie zębów

Przeprowadzono sporo badań, które pokazały, że ksylitol ma dobry wpływ na zdrowie naszych zębów i jamy ustnej oraz pomaga zapobiegać próchnicy. Dzieje się tak dlatego, że ksylitol nie służy, jako pożywienie dla bakterii w jamie ustnej jak jest w przypadku zwykłego cukru, co więcej może doprowadzić do “śmierci” tych bakterii.

Ksylitol dodawany jest do wielu środków higieny jamy ustnej od gum do żucia, poprzez pasty do płynów do płukania.

Trawienie ksylitolu

Wprowadzając ksylitol do diety, należy zacząć od małych porcji (np. od pół łyżeczki do herbaty) i powoli zwiększać spożywaną ilość słodziku. Większość osób dobrze trawi ksylitol, jednak powolne wprowadzanie tego produktu do diety, pozwoli uniknąć możliwych zwiększonych ilości gazów, wzdęć czy biegunki.

Ile ksylitol ma kalorii?

Ksylitol słodyczą podobny do cukru białego. Ma o 40% mniej kalorii: biały cukier 4 kcal na 1 g, ksylitol 2,4 kcal na 1 g. Indeks glikemiczny to miara, która pokazuje, jak szybko podnosi się cukier we krwi. Jak już wcześniej wspomniano, ksylitol ma również niski indeks glikemiczny, który wynosi 8. Dla porównania indeks glikemiczny cukru to 50 – 60.

Ksylitol – profilaktyka cukrzycy i szczupła sylwetka

Dzięki małej ilości kalorii i niskiemu indeksowi glikemicznemu ksylitol jest odpowiednią substancją słodzącą dla osób chorych na cukrzycę oraz na niskokalorycznej diecie.

Zastosowanie ksylitolu

Ksylitol można stosować wszędzie, tam, gdzie stosuje się cukier biały –  do słodzenia kawy i herbaty, wszelkich słodkich wypieków i deserów, wyjątkiem jest ciasto drożdżowe, ponieważ drożdże na nim nie wyrastają. Jest znakomity do przetworów owocowych. Najlepiej sięgać po ksylitol wyprodukowany z kory brzozy.