6 powodów, dla których warto spacerować po lesie

Nie od dziś wiadomo, że uwielbiamy spacerować. Jak się okazuje, ta forma spędzania wolnego czasu może świetnie działać na nasze zdrowie, co jest udowodnione. Poznaj 6 powodów, dla których warto spacerować po lesie.

Zwalcza stres

Spacerowanie po lesie otwiera zmysły i uwalnia ze stresu. Dowiodły tego badania przeprowadzone w Japonii, którym poddano przepracowanych rolników.
W testach wzięło udział 280 osób. Niektórzy z badanych spacerowali po lesie, inni po mieście. Jak się okazało poziom kortyzolu, ciśnienie krwi i tętno zaraz po przebudzeniu było korzystniejsze u osób spacerujących po lesie. Las obniżył ciśnienie krwi oraz poziom hormonów stresu: kortyzolu i adrenaliny. Większość badanych stwierdziła, że nie czuła  towarzyszącego od dawna uczucia niepokoju, gniewu i zmęczenia.

Zabija bakterie

Fitoncydy to naturalne substancje wydzielane przez rośliny, m.in. siarczki, disiarczki, sulfotlenki, olejki czosnkowe. Działają antybakteryjnie, grzybobójczo i pierwotniakobójczo, odkażająco. Hamują one rozwój patogenów, kiedy rośliny są atakowane przez pasożyty. Fitoncydy wpływają na skład mikroflory w atmosferze i glebie: hektar jałowca wydziela w ciągu doby trzy kilogramy lotnych fitoncydów, które są w stanie wyjałowić obszar dużego miasta. Związki zawarte w czosnku zabijają prątki gruźlicze w trzy minuty.

Związki te wydobywające się z roślin tracą swoje właściwości bardzo szybko, dlatego, aby wykorzystać ich właściwości, warto spacerować po lesie i głęboko oddychać. Spacer po lesie iglastym dobrze działa na układ oddechowy. Olejki eteryczne wydzielane przez sosny, świerki i jodły działają bakteriobójczo i wykrztuśnie, udrażniając układ oddechowy.

Pomaga się skupić

Możemy wyodrębnić dwa rodzaje uwagi: mimowolną i dowolną. Pierwsza to ta, jaką poświęcamy obserwowaniu otaczającego nas świata np. podczas spaceru czy w drodze do pracy. Podczas tych czynności nie skupiamy się. Natomiast uwaga dowolna to skupienie, koncentracja i poświęcenie się jednemu celowi, którym może być nauka do egzaminu czy wykonywanie obowiązków w pracy.

Poświęcanie uwagi zbyt wielu sprawom jednocześnie, łączenie kilku obowiązków czy wielu aktywności na różnych polach to wszystko sprawia, że tracimy entuzjazm i zapał. z jakim wykonujemy dane czynności. Podczas spacerów w lesie, uwaga mimowolna pozwala odpocząć uwadze dowolnej i działa na nią korzystnie.

Łagodzi depresję

Spacer po parku zmniejszają objawy charakterystyczne dla depresji u 71 proc. chorych. Jednym z objawów depresji jest stale towarzyszące chorym napięcie, które to znika podczas pobytu w lesie. Patrzenie na wodę i drzewa uspakaja nas.

Stymuluje rozwój dzieci

Dzieci uczące się w szkołach kładących duży nacisk na zajęcia na świeżym powietrzu uzyskują lepsze wyniki w testach. Lepiej zapamiętują to, czego uczą się na prawdziwych przykładach. Wzmacnia się także więź z naturą. Otwarta przestrzeń i nieokreślone kształty rozwijają u dzieci asocjację — uczą się one kojarzenia zjawisk, poznają różne struktury, dźwięki i zapachy. Aktywne spędzanie czasu razem jest niezbędne do tworzenia związku emocjonalnego z dzieckiem i zaszczepienia w nim miłości do ruchu.

Poprawia odporność

Regularne przebywanie na świeżym powietrzu pozwala przyswajać odpowiednią dawkę witaminy D. Jest ona kluczem do uzyskania odporności na różnego rodzaju infekcje. Witamina D zmniejsza ryzyko raka. Szczególnie dobrze udowodniony jest związek między niedoborem witaminy D a zwiększonym ryzykiem rozwoju raka piersi czy jelita grubego.

Jak widzicie spacerowanie po lesie przynosi wiele korzyści i warto zacząć tę aktywność już dziś. Jeśli nie macie w pobliżu lasu, to równie dobrze możecie spacerować po parkach czy innych terenach zielonych. Oczywiście warto robić to w wygodnych ubraniach. Ja postawiłam na koszulki bonprix oraz spodnie bonrpix, które widzicie na zdjęciach.