Jak ważna jest nasza dieta – podstawowe grupy zdrowych produktów

Zdrowa i zbilansowana dieta jest niezwykle ważna, dlatego dziś przyjrzymy się podstawowym grupom produktów, których nie powinno w niej zabraknąć. Do tych grup zalicza się następujące kategorie produktów: produkty mleczne, produkty mięsne, warzywa i owoce oraz produkty zbożowe. W ciągu dnia powinniśmy spożywać po 2 produkty z grup pierwszych oraz po 4 z pozostałych dwóch grup. Co w efekcie daje 12 porcji produktów spożywczych. Taka zbilansowana dieta daje nam pewność, że nasz organizm ma wszystkie składniki odżywcze, witaminy oraz mikroelementy potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, zarówno dorosłych, jak i dzieci.

 

Mleko i produkty mleczne
Mleko towarzyszy nam od początku każdego życia ludzkiego. Stanowi niezwykle cenne źródło wapnia i białka, witaminę D i A. Spożywanie mleka oraz produktów mlecznych przynosi bardzo dużo korzyści zdrowotnych. Naszym dzieciom produkty te dostarczają składników potrzebnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości. Osoby dorosłe również powinny je spożywać ze względu na zmniejszenie ryzyka ubytku masy kostnej w późniejszym wieku oraz uniknięcie wystąpienia osteoporozy. Mleko i produkty mleczne to niezbędny element zbilansowanej diety. Składniki odżywcze w nich zawarte to przede wszystkim wapń, który jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i budowy kości, a także do utrzymywania masy kostnej. Białko wysokowartościowe, obecne w mleku i produktach mlecznych, to źródło aminokwasów, które są niezbędnym budulcem wszystkich tkanek organizmu. Witamina D odpowiada za utrzymanie w organizmie prawidłowego stężenia wapnia i fosforu, dzięki czemu wzmacniane są nasze kości.

Mięso, ryby, drób, jaja, orzechy i nasiona roślin strączkowych
W tej grupie znalazły się produkty bogate w białko. Dzięki spożywaniu tego rodzaju produktów dostarczamy naszemu organizmowi witaminy (np. witaminy z grupy B) i mikroelementy. Ważną rolę odgrywa tu również żelazo, które znajduje się w produktach zwierzęcych i roślinnych. Aby ułatwić skomponowanie codziennej diety, możemy jednego dnia wybrać np. kotlet z piersi z kurczaka na jeden posiłek, a gotowane jajo na kolejny. Innego dnia przygotujmy pieczoną rybę z fasolką. Pamiętajmy, aby nie spożywać dużych ilości tłustego mięsa, gdyż znacząco zwiększa to kaloryczność posiłków i nasza dieta przestaje być już zdrowa.

Warzywa i owoce
Grupa owoców i warzyw, łącznie z naturalnymi sokami, stanowi najcenniejsze źródło witaminy C, kwasu foliowego, β-karotenu, błonnika pokarmowego i składników mineralnych. To ważne, aby w każdej diecie nie zabrakło zarówno warzyw, jak i owoców. Warzywa są niezwykle zdrowe i można je spożywać bez ograniczeń (oprócz kukurydzy, gotowanej marchewki i buraczków). Słodki owoc to najlepszy wybór na drugie śniadanie, zarówno w domu, jak i w szkole. Dzięki temu nasza dieta staje się zdrowa i lepiej zbilansowana, a my kształtujemy dobre nawyki żywieniowe u naszych dzieci, które niezmiennie biorą z nas przykład. Fajnym wsparciem w takim wyrabianiu właściwych nawyków jest “Program dla szkół“. Ten unijny program polega na dostarczaniu dzieciom warzyw i owoców, a także mleka oraz produktów mlecznych. Nie jest to projekt nowy, gdyż jest on kontynuacją dotychczasowych programów „Owoce i warzywa w szkole” ,„Mleko w szkole”, które od roku szkolnego 2017/2018 stanowią jedno działanie. Program ten ma za zadanie propagować wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe. To wszystko poprzez udostępnianie naszym dzieciom produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych, by od najmłodszych latek znały i miały okazję polubić ich naturalny skład.