Jak ważna jest nasza dieta – podstawowe grupy zdrowych produktów

Zdrowa i zbilansowana dieta jest niezwykle ważna, dlatego dziś przyjrzymy się podstawowym grupom produktów, których nie powinno w niej zabraknąć. Do tych grup zalicza się następujące kategorie produktów: produkty mleczne, produkty mięsne, warzywa i owoce oraz produkty zbożowe. W ciągu dnia powinniśmy spożywać po 2 produkty z grup pierwszych oraz po 4 z pozostałych dwóch grup. Co w efekcie daje 12 porcji produktów spożywczych. Taka zbilansowana dieta daje nam pewność, że nasz organizm ma wszystkie składniki odżywcze, witaminy oraz mikroelementy potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, zarówno dorosłych, jak i dzieci.

 

Mleko i produkty mleczne
Mleko towarzyszy nam od początku każdego życia ludzkiego. Stanowi niezwykle cenne źródło wapnia i białka, witaminę D i A. Spożywanie mleka oraz produktów mlecznych przynosi bardzo dużo korzyści zdrowotnych. Naszym dzieciom produkty te dostarczają składników potrzebnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości. Osoby dorosłe również powinny je spożywać ze względu na zmniejszenie ryzyka ubytku masy kostnej w późniejszym wieku oraz uniknięcie wystąpienia osteoporozy. Mleko i produkty mleczne to niezbędny element zbilansowanej diety. Składniki odżywcze w nich zawarte to przede wszystkim wapń, który jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i budowy kości, a także do utrzymywania masy kostnej. Białko wysokowartościowe, obecne w mleku i produktach mlecznych, to źródło aminokwasów, które są niezbędnym budulcem wszystkich tkanek organizmu. Witamina D odpowiada za utrzymanie w organizmie prawidłowego stężenia wapnia i fosforu, dzięki czemu wzmacniane są nasze kości.

Mięso, ryby, drób, jaja, orzechy i nasiona roślin strączkowych
W tej grupie znalazły się produkty bogate w białko. Dzięki spożywaniu tego rodzaju produktów dostarczamy naszemu organizmowi witaminy (np. witaminy z grupy B) i mikroelementy. Ważną rolę odgrywa tu również żelazo, które znajduje się w produktach zwierzęcych i roślinnych. Aby ułatwić skomponowanie codziennej diety, możemy jednego dnia wybrać np. kotlet z piersi z kurczaka na jeden posiłek, a gotowane jajo na kolejny. Innego dnia przygotujmy pieczoną rybę z fasolką. Pamiętajmy, aby nie spożywać dużych ilości tłustego mięsa, gdyż znacząco zwiększa to kaloryczność posiłków i nasza dieta przestaje być już zdrowa.

Warzywa i owoce
Grupa owoców i warzyw, łącznie z naturalnymi sokami, stanowi najcenniejsze źródło witaminy C, kwasu foliowego, β-karotenu, błonnika pokarmowego i składników mineralnych. To ważne, aby w każdej diecie nie zabrakło zarówno warzyw, jak i owoców. Warzywa są niezwykle zdrowe i można je spożywać bez ograniczeń (oprócz kukurydzy, gotowanej marchewki i buraczków). Słodki owoc to najlepszy wybór na drugie śniadanie, zarówno w domu, jak i w szkole. Dzięki temu nasza dieta staje się zdrowa i lepiej zbilansowana, a my kształtujemy dobre nawyki żywieniowe u naszych dzieci, które niezmiennie biorą z nas przykład. Fajnym wsparciem w takim wyrabianiu właściwych nawyków jest „Program dla szkół„. Ten unijny program polega na dostarczaniu dzieciom warzyw i owoców, a także mleka oraz produktów mlecznych. Nie jest to projekt nowy, gdyż jest on kontynuacją dotychczasowych programów „Owoce i warzywa w szkole” ,„Mleko w szkole”, które od roku szkolnego 2017/2018 stanowią jedno działanie. Program ten ma za zadanie propagować wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe. To wszystko poprzez udostępnianie naszym dzieciom produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych, by od najmłodszych latek znały i miały okazję polubić ich naturalny skład.

64 KOMENTARZE

  1. Bardzo podoba mi się ten projekt i szkoła mojego syna w nim uczestniczy. Akurat w naszym przypadku nigdy nie było problemów z jedzeniem warzyw czy owoców, ale wiem, że wielu rodziców ma z tym problem. Jeśli dziecko w szkole od małego będzie otrzymywać warzywa i owoce – nauczy się zdrowych nawyków i zamiast zjeść na podwieczorek niezdrowe chipsy sięgnie po np. banana czy soczystą marchewkę.

  2. Mówi się, że czym skorupka za młodu nasiąknie….bardzo ważna jest zdrowa i zbilansowana dieta, jakie paliwo dostarczamy naszemu organizmowi tym on nam się odwdzięcza. Takie programy sa potrzebne, mamy plage otyłości. Ludzie nie patrza na jakość produktów, tylko na reklamy. Popieram!

  3. U nas w szkole rowniez jest wprowadzony ten program. Dzieci, w zaleznosci od dnia, otrzymuja obrane i pokrojone warzywa, a takze owoce. Szczerze? Moj syn duzo chetniej w towarzystwie kolegos cheupie marchewke niz w domu. Cieszy mnie to bardzo. Otrzymuja tez soczki i mleko w kartonie.

  4. teorie dotyczące zdrowej diety znam doskonale , gorzej jest z praktyką. na szczęście owoce i warzywa jem w dużych ilościach, są podstawą mojego żywienia . pracowałam w szkole, w które działały oba programy.

  5. Bardzo podoba mi się ten projekt i szkoła mojego syna w nim uczestniczy. Akurat w naszym przypadku nigdy nie było problemów z jedzeniem warzyw czy owoców, ale wiem, że wielu rodziców ma z tym problem. Jeśli dziecko w szkole od małego będzie otrzymywać warzywa i owoce – nauczy się zdrowych nawyków i zamiast zjeść na podwieczorek niezdrowe chipsy sięgnie po np. banana czy soczystą marchewkę.

  6. Mówi się, że czym skorupka za młodu nasiąknie….bardzo ważna jest zdrowa i zbilansowana dieta, jakie paliwo dostarczamy naszemu organizmowi tym on nam się odwdzięcza. Takie programy sa potrzebne, mamy plage otyłości. Ludzie nie patrza na jakość produktów, tylko na reklamy. Popieram!

  7. U nas w szkole rowniez jest wprowadzony ten program. Dzieci, w zaleznosci od dnia, otrzymuja obrane i pokrojone warzywa, a takze owoce. Szczerze? Moj syn duzo chetniej w towarzystwie kolegos cheupie marchewke niz w domu. Cieszy mnie to bardzo. Otrzymuja tez soczki i mleko w kartonie.

  8. teorie dotyczące zdrowej diety znam doskonale , gorzej jest z praktyką. na szczęście owoce i warzywa jem w dużych ilościach, są podstawą mojego żywienia . pracowałam w szkole, w które działały oba programy.

  9. Zdrowe i szeroko zbilansowane odżywianie to podstawa w każdym wieku. Oczywiście od najmłodszych lat nasz organizm się rozwija i to własnie wtedy należy odpowiednio się odżywiać. Świetna akcja!

  10. Zdrowe i szeroko zbilansowane odżywianie to podstawa w każdym wieku. Oczywiście od najmłodszych lat nasz organizm się rozwija i to własnie wtedy należy odpowiednio się odżywiać. Świetna akcja!

  11. Z tymi warzywami to bym się spierała, bo są różne opinie o nich 🙂 Ale tak zdrowa dieta odgrywa bardzo dużą rolę w naszym życiu. Dodałabym tutaj także odpowiednią suplementację – jod, chrom, selen, żelazo 🙂 Ale podoba mi się wpis bardzo.

  12. Z tymi warzywami to bym się spierała, bo są różne opinie o nich 🙂 Ale tak zdrowa dieta odgrywa bardzo dużą rolę w naszym życiu. Dodałabym tutaj także odpowiednią suplementację – jod, chrom, selen, żelazo 🙂 Ale podoba mi się wpis bardzo.

  13. Ten program unijny dla szkół to fajna sprawa ale owoce czasami są źle przechowywane i u mojej córki kończyło się to bólem brzucha oraz wymiotami. Owoce po prostu były podgniłe a córka nie zauważyła i zjadła .

  14. Ten program unijny dla szkół to fajna sprawa ale owoce czasami są źle przechowywane i u mojej córki kończyło się to bólem brzucha oraz wymiotami. Owoce po prostu były podgniłe a córka nie zauważyła i zjadła .

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj