Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?

82
Jedz dużo warzyw i owoców” to zdanie powtarzały nam od dziecka nasze mamy i babcie na okrągło. Słyszymy je jako dzieci, ale również już jako dorośli ludzie. Jednak czy tak na prawdę zastawialiście się co jest takiego w warzywach i owocach, że należy je jeść? Bo to, że są zdrowe jest faktem niezaprzeczalnym, ale dziś zagłębimy się trochę w temat i powiem Wam słów kilka na temat dobroci w nich zawartych i co dzięki owocom i warzywom zyskujemy.


Zdecydowanie lepsza odporność
Zielniki, przydomowe ogródki czy też duże plantacje z warzywami i owocami to nic innego jak taka wielka, prawdziwa apteka, z której możemy czerpać garściami witaminy potrzebne dla naszego lepszego samopoczucia i zdrowia.Takim naturalnym antybiotykiem jest na przykład czosnek. Na pewno nieraz o tym słyszeliście. Czosnek, mimo swego specyficznego zapachu i smaku, działa doskonale na nasze zdrowie, świetnie wspomaga leczenie wszelkiego rodzaju infekcji, które nie raz, nie dwa nas dopadają. Skoro mówimy o specyficznym smaku i zapachu, to nie zapominajmy również o cebuli. Ma ona bardzo podobne właściwości do wspomnianego wyżej czosnku. Cebulę na prawdę bardzo prosto jest przemycić w naszej codziennej kuchni, wystarczy ją odrobinę podsmażyć i już staje się pysznym dodatkiem do wielu dań.
Jeśli mówimy o odporności to oczywiście nie zapominajmy o malinach. Ten owoc jest uwielbiany chyba przez większość dzieci i dorosłych. My osobiście mamy w ogródku 6 krzaczków, które co roku pięknie obradzają w słodziutkie, czerwone owoce. Maliny w swoim składzie zawierają kwas salicylowy czyli składnik aspiryny. Działają na organizm napotnie, mają za zadanie obniżenie gorączki. Czarne porzeczki to kolejny naturalny antybiotyk, mają bardzo dużo witaminy C, już 100 g tego owocu pokrywa aż 250% zapotrzebowania organizmy na nią. Niesamowite, prawda?
Wspomaganie pracy układu pokarmowego
Warzywa i owoce to doskonałe źródło błonnika, który reguluje procesy trawienne zachodzące w naszym organizmie. Na podium znajdziemy tu warzywa strączkowe, czyli  fasolę, groch, brukselkę. Natomiast jeśli chodzi o owoce, to prym wiodą czarna i czerwona porzeczka, maliny, banany i jabłka. Błonnik w nich zawarty jest niczym miotełka robiąca porządki w naszych brzuchach. Jednak pamiętajcie, by podczas spożywania błonnika pić odpowiednią ilość płynów, na przykład mleka, które jest źródłem wapnia. 
Nasi codzienni dostawcy witamin
Jak zapewne wiecie, warzywa i owoce to doskonałe źródło witamin. Mają ich w sobie na prawdę bardzo wiele. Oto krótkie zestawienie:  
witaminę A zawierają w sobie pomidory, marchewka, brokuły i papryka 
witaminę B1 zawierają groch i fasola 
witamina B2 znajduje się w zielonych częściach warzyw 
witamina B3 (zwana też witaminą PP) upodobała sobie warzywa zielone i ziemniaki  
witaminę B5 odnaleźć można w brokułach 
witaminę B6 zachomikowały w sobie fasola i zielone liście warzyw 
witaminę B11 (czyli inaczej kwas foliowy niezwykle potrzebny np. dla kobiet w ciąży) odnajdziecie w dyni, marchewce, brokułach i szpinaku  
witaminę C zawierają porzeczki czarne, czerwone, cytrusy, pomidory, kiszona kapusta 
witaminę E mają sałata, szpinak, cebula, czosnek 
witaminę K (niezwykle ważną dla rozwoju dzieci) możecie znaleźć w kapuście, szpinaku, sałacie, pomidorach 
Owoce i warzywa to jedna z najzdrowszych przekąsek
To idealna alternatywa dla słodyczy i fast foodów. Gdy czujecie, że koniecznie musicie zjeść coś słodkiego, sięgnijcie po owoc. Gdy macie ochotę na fast food, zróbcie sałatkę warzywną z dodatkiem np. kurczaka. Starajcie się dodawać jabłko, banana lub inny ulubiony owoc do drugiego śniadania dla swoich pociech. Jest to idealny sposób na wprowadzenie zdrowych nawyków, których nasze dzieci mogą nauczyć się, także w szkole. W jaki sposób? Otóż w tym celu został stworzony Program dla szkół. Jest to unijny program, który polega na dostarczaniu dzieciom warzyw i owoców, a także mleka oraz produktów mlecznych. Nie jest to projekt nowy, gdyż jest on kontynuacją dotychczasowych programów „Owoce i warzywa w szkole” ,„Mleko w szkole”, które od roku szkolnego 2017/2018 stanowią jedno działanie.
Program ten ma za zadanie propagować wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe. To wszystko poprzez udostępnianie naszym dzieciom produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych, by od najmłodszych lat znały i miały okazję polubić ich naturalny skład. Oprócz promowania diety program ten pokazuje dzieciom, skąd pochodzą jedzone przez nich owoce i warzywa oraz produkty mleczne. W nowym programie szkolnym mogą uczestniczyć dzieci z  klas I–V szkół podstawowych. Dzieci otrzymują nieodpłatnie, kilka razy w tygodniu przez 20 tygodni w roku szkolnym, owoce i warzywa oraz soki, a także mleko, przetwory mleczne tj. jogurty, kefiry, serki twarogowe. Oprócz udostępnienia tych zdrowych posiłków, dzieci mają okazję uczestniczyć także w specjalnych działaniach edukacyjnych prowadzonych zgodnie z wytycznymi MEN przez szkoły. Mają one na celu naukę samodzielnego dokonywania właściwych wyborów żywieniowych oraz poszerzenie wiedzy dzieci na temat pochodzenia owoców i warzyw oraz produktów mlecznych, zdrowej diety i innych powiązanych zagadnień. 
Czy wiedzieliście o istnieniu takich programów wspierających zdrowe żywienie? Co myślicie na ich temat? A może Wasze dzieci uwielbiają zdrowe posiłki i wcale nie trzeba ich do tego namawiać 😉 ?

Jeśli zainteresowała Was ta kampania i chcielibyście poczytać o niej więcej, możecie to zrobić na pamietnikchrumasa.pl